نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع»
سرخط خبرها

درباره صحن آزادی حرم مطهر امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۹۱۱۸۵
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
درباره صحن آزادی حرم مطهر امام رضا (ع)
این صحن در شرق حرم مطهر و در پایین پای مبارک حضرت، با ۴۳۳۵ متر مربع مساحت ساخته شد. در یک نگاه کلی، می‌توان صحن آزادی را بنای برجای مانده از دورۀ قاجاریه دانست؛ زیرا ساخت آن به دستور فتحعلی شاه و به مباشرت فرزندش علی نقی میرزا و با معماری حاج آقاجان، صاحب بازارچۀ معروف حاج آقاجان در مشهد، آغاز شد و در روزگار ناصرالدین شاه قاجار بنای آن به پایان رسید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ درواقع قسمت‌های مختلف صحن عتیق، بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ سال عمر دارند، اما صحن نو حدودا دویست ساله است. هرکس که در صحن نو قدم می‌گذارد، پیش از هرچیز متوجه ایوان طلایی می‌شود که در جانب غربی صحن و متصل به رواق دارالسعاده ساخته شده است. این ایوان که ۲۰/۱۰ متر ارتفاع دارد، در دوره ناصرالدین شاه طلاکاری شده و از این رو به «ایوان ناصری» معروف است. پس از ایوان طلا، ایوان جنوبی که ساعتی بر فراز آن قرار گرفته است، بیشتر به چشم می‌آید؛ ساعتی که در بالای ایوان نصب شده، هدیه مظفرالدین شاه است.

مشهدی‌های قدیمی از این ساعت خاطره‌ها دارند؛ زیرا در گذشته که شهر کوچک بود و کم هیاهو، صدای زنگ شبانگاهی آن، همه جا طنین می‌افکند و مردم را نه فقط متوجه گذران زمان که متوجه آستان امام هشتم (ع) می‌کرد.

ایوان جنوبی ۲۰ متر ارتفاع دارد. ایوان شرقی و شمالی صحن نو نیز به ترتیب با ۲۰/۱۰ و ۲۰ متر ارتفاع در زمان محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار تزیین یافته اند، ولی ایوان شمالی در دوره پهلوی، بار‌ها مرمت اساسی شده و کاشی کاری آن در سال ۱۳۴۸ خورشیدی عوض شده است.

صحن نو همچنین دارای ۵۶ حجره تحتانی و به همین تعداد، حجره فوقانی است که دورادور صحن را فراگرفته اند و به تشکیلات آستان قدس اختصاص دارند. در ایوان و حجره‌های دورادور صحن نو کتیبه‌های تاریخی بسیاری به چشم می‌آیند که در بردارنده سوره‌هایی از قرآن، احادیثی از معصومین، برخی ادعیه و نام بانیان، معماران یا تزیین کنندگان حجره هاست.

برخی کتیبه‌ها نیز اشعاری مشتمل بر مدح امام هشتم (ع)، نام بانیان حجره و اختصاص آن به آرامگاه خانوادگی را دربردارند. غرض اینکه در صحن نو کتیبه‌های تاریخی بسیار است و شاید اگر کسی بخواهد همه آن‌ها را بخواند، لازم باشد یک هفته‌ای را در این صحن اتراق کند.

گفتگو‌ با پیمان اسحاقی درباره مؤلفه‌های فرهنگ رضوی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->